tiistai 5. syyskuuta 2017

Laktoositon ja gluteeniton. Kiitos!


Olen K-Supermarket Masissa ruokaostoksilla.  Mitä mä voisin syödä? Ihan kauhee nälkä. Olisikohan pastaa ja mereneläviä? Vai pastaa ja tonnikalaa? Tai vaikka pastaa? Entä pastaa ja pastaa ja pastaa..... Hmm. entäs nugetteja ja nuudeleita? Eikun voisin vain syödä tuon Ristorante-pakastepizzan. Pitäisikö vaan mennä syömään se whopper-ateria?
Kuva: Findus.fi

Monet kauppareissut kovassa nälässä menivät vielä kesäkuussa jotenkin noin. Olin väsynyt, enkä jaksanut laittaa ruokaa. "Mähän oon lomalla!"

Kesäkuun 25. päivä päätin ottaa haasteen ja ryhtyä gluteenittomalle. Olin aivan varma, etten kahta viikkoa kauempaa kestä. Lähdin silti päättäväisenä kokeilemaan tätä. En halunnut liian kovaa tavoitetta pistää, joten päätin aloittaa kuukaudella. Se tuntui realistiselta. Olin silloin jo hyvin tietoinen, että jos tuloksia aikoo saada, olisi hyvä ainakin vuosi syödä niin. Tämä pieni tavoite kannatti. Nyt aloittamisesta on kulunut yli kaksi kuukautta.

Yllätin itseni ja huomasin jo ensimmäisen viikon jälkeen tämän olevan kuviteltua helpompaa. Tosin joskus on ikävä joissain kahviloissa tai kylässä ollessa, jos ei ole mitään syötävää. Ensimmäisenä päivänä pienen lähikaupan nopea ruokaostos tuntui haastavalta. Mitä mä oikeen syön? Mitä saan syödä? Mitä en saa? Kuitenkin hyvin nopeasti sain kiinni tästä ja  muutaman päivän päästä olikin jo paljon helpompaa keksiä syömistä. Heinäkuun aikana huomasin, että melkeen mitä vaan saa gluteenittomana. Myös pastaa. Kun siitä makeasta en oikein välitä, niin se mun herkku, mitä perjantai-iltana ruuaksi tahtoisin on suuri pasta-annos. Oli kauppareissun aika taas. Masissa kävellessä törmäsinkin hyllyyn, jossa oli pelkkiä gluteenittomia tuotteita! Nyt on aika 30 sekunnin tanssiriehalle! "Täältähän löytyy vaikka ja mitä!" Ostin myös Sun-merkkisiä tattarilastuja. Ne sopivat hyvin kreikkalaisen jogurtin kanssa.  Muutama päivä sitten myös Lidlissä ollessa löytyi gluteeniton hylly.

Kuva otettu Mellunmäen K-Supermarket Masista.


Vielä en ole huomannut mitään vaikutusta tästä ruokavaliosta, mutta ei tarvitsekaan. Onhan tämä vasta niin alkuvaiheilla. Jatkan ehdottomasti  pitempään!











Mutta mistä sain koko ajatuksen tähän?

Fibromyalgian hoidossa on ollut esillä paljon ruokavalio. Monesti tästä gluteenittomastakin olin kuullut, mutta silloin ei ollut vielä aika kohdata asia. Vaikka kipuihin ei tarvitse enään etsiä hoitokeinoja, ajattelin että ruokavalioon olisi silti hyvä kiinnittää huomiota. Viime keväänä kuulin Facebookissa Hanna Huttusen Kiputus-kirjasta. Menin samantien kirjaston sivuille ja varasin tämän sieltä. Meni kolme kuukautta, ennenkuin kirja oli oikeasti kädessäni. Olen hidas lukemaan kirjoja, niinpä tämänkin lukeminen eteni hitaasti. Kuudennen luvun kohdalla oli aika palauttaa kirja takaisin kirjastoon. Viiden luvun lukeminen kuukaudessa saavutus jo multa. Ajatuksena oli tilata kirja Adlibriksestä, koska oli niin hyvä ja hyödyllinen erityisesti ravinnon osalta. En sitä kuitenkaan heti tehnyt vaan jäin lukemaan kappaleiden 1-5 muistiinpanojani. Siltä pohjalta jo innostuin gluteenittomasta ruokavaliosta. Nyt vasta elokuussa sain vihdoin tilattua Kiputus-kirjan ja pääsen sitä jatkamaan.  


Tuon ruokavalion lisäksi yritän myös pyrkiä pitämään säännöllisenä ruokailurytmini. Jos ruokailuni piirtäisi, se näyttäisi tiimalasilta. Syön hyvän aamupalan ja illalla kahdeksan aikoihin kunnon ruuan. Siinä välissä syön pieniä annoksia. Paljon on ollut puhetta siitä, että ruuan määrän pitäisi aina pienetä iltaa kohden, mutta vihdoin löysin artikkelin, jossa sanotaan aivan toista. Olen huomannut, että kun syön aamulla hyvin jaksan paremmin. Päivällä, kun syön muutaman kerran, olen energisempi. Illalla onkin jo nälkä, vähäisen päiväruuan vuoksi on kiva syödä kunnon ruoka.Ruuan jälkeen rauhotun ja on helpompi saada uni. Kun tämä iltaruoka jää välistä, käyn usein vähän ylikierroksilla ja jalkani juoksevat maatessakin. Laitan linkin artikkelista tämän tekstin loppuun. 


💓:lla Silja



Linkkejä:

Alla olevasta linkistä ostin Kiputus-kirjan. Suosittelen sitä ehdottomasti kaikille, jotka ovat kiinnostuneet ravinnosta. En pelkästään Fibroille.



Unitutkijan-artikkeli


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti